GGZ Drenthe

GGZ Drenthe, klaar voor de toekomst!

Met een nieuwe organisatie van de personeelsplanning en daarbij een nieuw systeem is GGZ Drenthe klaar voor de toekomst. Nelie Schouten, voorzitter van de stuurgroep personeelsplanning, is tevreden met het resultaat. “We hebben een dubbelslag gemaakt. Er staat een nieuwe professionele planningsorganisatie en we beschikken nu over planningssoftware waar we nog lange tijd mee vooruit kunnen.” Dat was ook de bedoeling toen in mei 2009 werd besloten op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden.

Uit een groslijst van tien leveranciers van planningspakketten is uiteindelijk in december 2009 de keuze gemaakt voor PlanningIT als partner. De functionaliteiten, mogelijkheden en het gebruiksgemak van SP-EXPERT© én de uitgebreide kennis en ervaring van PlanningIT maakten het verschil. De verhalen die de mensen van GGZ Drenthe hoorden bij collega-organisaties die al samenwerkten met PlanningIT bevestigden het goede gevoel. Sinds 1 mei 2011 draait de personeelsplanning helemaal op het nieuwe systeem.

‘Geconcentreerd plannen’

Het is allemaal vlot gegaan. GGZ Drenthe – 2.000 medewerkers en 16.000 cliënten - wist ook goed wat ze wilde. Het Programma van Eisen is geheel in eigen beheer tot stand gekomen door eigen mensen met verstand van roosteren bij elkaar te brengen. “We hebben ook zelf een nieuw model bedacht voor de planning. Tien professionele planners van divers niveau en met aanvullende competenties in plaats van de 150 roosteraars die eerder de planning deden. Erbij deden als verpleegkundigen, beter gezegd”, vertelt Nelie Schouten.
De planners zijn vast verbonden aan enkele afdelingen. Medewerkers kennen ‘hun’ planner. Een bewuste keuze om de personeelsplanning wel persoonlijk te houden. Schouten: “Ja, het is nog gedecentraliseerd plannen. Ik noem het ‘geconcentreerd plannen’.” Er zijn duidelijke afspraken gemaakt. De nieuwe roosterregels kennen harde wensen en zachte wensen: vaststaande regels en afspraken, uitzonderingen alleen als het kan.

Lastig en leerzaam

De inrichting en toepassing van het nieuwe systeem heeft wel wat voeten in aarde gehad. Achteraf gezien had hier meer tijd voor ingeruimd moeten worden. Aan scholing is veel aandacht besteed. Enkele maanden hebben de aanstaande planners de beschikking gehad over een proeflokaal, waarin ze de ‘ins & outs’ van het nieuwe systeem en de nieuwe manier van plannen hebben leren kennen. Met PlanningIT werken betekent werken met een strakke planning. “Dat was wel even wennen voor ons. Zo strak zijn wij niet. Lastig en leerzaam”, geeft Nelie Schouten aan. De samenwerking verliep verder prima. “Openstaande punten zijn keurig afgewerkt. En het programma is gewoon een goed product.”

Volgende stappen

GGZ Drenthe gaat verder. Momenteel wordt nagedacht over een webportal, waarmee medewerkers zelf direct overzicht hebben over hun rooster en waarmee zij digitaal hun wensen kunnen aangeven. Voor de planningsorganisatie een nieuwe uitdaging. Ook denkt GGZ Drenthe na over invoering van capaciteitsplanning zodat beter invulling kan worden gegeven aan vraaggericht werken.

Aanbeveling

GGZ Drenthe beveelt PlanningIT en het systeem zeker aan. Het is wel goed om ruim de tijd te nemen in de voorbereiding. Zitten straks alle functionaliteiten die je wenst in het systeem? Is er genoeg tijd ingeruimd voor begeleiding? Nelie Schouten, met een knipoog: “Voor collega-organisaties die nog in het keuzeproces zitten, zouden wij een mooie checklist kunnen aanleveren”.

Bekijk cases in de gezondheidszorg

  • Humanitas 2012

    Fusie leidt tot verdere professionalisering van personeelsplanning

    Bekijk case

  • Máxima Medisch Centrum

    Personeelsplanning is een vak

    Bekijk case

  • Zonnestraal en Dermicis

    Tevredenheid bij medewerkers en patiënten

    Bekijk case

  • Middin

    193 locaties, 3000 mdwrs, 4000 cliënten

    Bekijk case

  • Onze Lieve Vrouwe Gasthuis

    3500 medewerkers op 3 locaties in Amsterdam werken met SmartClient.

    Bekijk case

  • Zonnehuisgroep Amstelland

    Zorgvraag centraal in personeelsplanning

    Bekijk case

  • Tragel Zorg

    Tragel Zorg kiest voor het plannen van de medewerkers via een SaaS oplossing.

    Bekijk case

  • BOB Zuid

    Jaarurensystematiek (JUS) geïmplementeerd

    Bekijk case

  • Zaans Medisch Centrum

    Teamleider PO&O over SPX

    Bekijk case

  • De Tjongerschans

    Gevestigd in Heerenveen, telt 1200 medewerkers en ruim 300 bedden.

    Bekijk case

  • Tzorg

    Tzorg plant 2 miljoen uren over 3.300 medewerkers en 13.000 cliënten.

    Bekijk case

  • Savant Zorg

    Savant Zorg: 'De Wijk' opnieuw uitgevonden

    Bekijk case

  • Abrona

    Bij Abrona staan mensen met een verstandelijke beper- king centraal.

    Bekijk case

  • Tactus Verslavingszorg

    Het planningsvraagstuk centraal.

    Bekijk case

  • GGZ Drenthe

    GGZ Drenthe, klaar voor de toekomst!

    Bekijk case

  • Humanitas Rotterdam

    Bij Humanitas Rotterdam worden diensten geleverd van mens-tot-mens.

    Bekijk case

Heeft u vragen?

Wij helpen u graag. Bij vragen kunt u telefonisch contact opnemen via:

030 692 71 63